Vegetarian vs. Vegan

Ibland när folk får höra att jag är vegetarian möts jag av undran ”jaha, men du är inte vegan I alla fall?” och många verkar tycka att vara vegetarian är acceptabelt men att vara vegan är att ”ta det för långt” eller ”vara för extrem”. Själv ser jag upp till människor som har valt att äta helt veganska och tycker det kan vara tråkigt att hamna i kategorin som lagom veg.

Jag är plågsamt medveten om att mjölkkor ofta lever under bedrägliga förhållanden och hönsen ska jag inte ens gå in på. Anledningen till att jag inte är vegan är egentligen ren och skär lathet. För det första blir det svårare och kräver mer kunskap att få i sig allt kroppen behöver och jag är väldigt kräsen när det kommer till mat och för det andra är att det är så många produkter som innehåller mjölk- eller äggprodukter som man inte ens tänker på. Men mer om detta får det bli i ett annat inlägg.

Ett påstående som jag stött på några gånger under den senare tiden är folk som spyr galla över ”veganer som vill att lejon ska leva på gräs.” Det finns säkert veganer (och vegetarianer och köttätare) som tycker det är fel att lejon dödar och äter antiloper osv. men jag är ganska övertygad om att detta är en väldigt liten minoritet. Det är ungefär i samma anda som ”veganer tycker att folk i tredje världen ska svälta hellre än äta kött” eller ”veganer kan inte få barn”. Här kan man verkligen snacka om att ta det till det extrema.


Bild från Lola Lollipop


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...