script

Nu steg Guillou i aktning

Jag har aldrig varit nåt fan av Jan Guillou, den första Arn filmen var visserligen bra men jag har inte orkat läsa nån av hans böcker. Men efter att ha läst hans kolumn i dagens Aftonblad, Lotteriskjutningen blir slutet för den svenska vargen, steg han genast i min aktning.


Jävla svin

Att kalla någon man är arg på eller inte tycker om för svin är ganska vanligt, att bli kallad för svin verkar de allra flesta anse är något förolämpande. Tydligen är svin något väldigt dåligt, varför skulle annars grisar behandlas så hemskt?

Som bekant är grisshållningen här i Sverige under all kritik. Nu har det också avslöjats grisskandaler i Storbritannien, Nederländerna, Ungern, Tyskland, Danmark och Spanien. Det är allt rätt åt de jävla svinen.


Belgian blue – priset på människans girighet

Jag tittade inte på nyheterna igår men har under dagen fått höra att det tydligen rapporterades om Belgian Blue. För er som inte vet är detta nötkreatur som är framavlade för högsta möjliga köttproduktion, med andra ord kor och tjurar som har genetiska defekter som ger dubbelbindning av muskelvävnad och de inre organen är förminskade.

Rasen dras även med mycket sjukdomar, på Agrias hemsida kan man läsa om att de inte är möjligt att försäkra djur av rasen

Det är den samlade bedömningen ur veterinärmedicinsk synvinkel att rasen har stora problem – till exempel måste cirka 80 procent av kalvarna förlösas med kejsarsnitt.

På hemsidan av en svensk uppfödare kan man läsa

Den snabbaste förbättring man kan uppnå på sina köttdjur, utan att behöva göra några större finansiella investeringar, är att skaffa en Belgisk blå-tjur!!

Detta är den enda anledningen till att rasen avlades fram, för att människan ska kunna få så mycket kött som möjligt för så lite pengar som möjligt, tragiskt är vad jag skulle kalla det. Och det är djuren som få betala priset.


Sorgligt besked

Fick reda på jobbet imorse att Hebbe, en av de afrikanska dvärggetterna, gick bort i helgen. Innan han flyttade till bondgården hade han varit en riktigt sällskapsget som till och med fått vistas inne i sin ägares hus, han var alltid så kelsjuk när man kom och ett riktigt matvrak, bland annat älskade han bananer. Det kommer kännas hemskt tomt nu när han inte kommer komma springandes i hagen för att möta en.

Vad är en pungvarg?


Pungvargen utrotades på 1900-talet, av människan såklart

Man kan inte äta pengar

Lånade några böcker på biblioteket idag, bland annat en bok om Greenpeace där det fanns ett citat som jag fastnade för.

När det sista trädet är nedhugget och den sista fisken har dödats, då förstår ni att man inte kan äta pengar.
- En Greenpeacebanderoll på en fabriksskorsten i Tyskland, juni 1981


Jävla kyla

Har varit hemskt kallt ett bra tag nu och Jenna vill knappt gå ut, räcker med att vi varit ute nån minut så tycker hon det blir för kallt om tassarna och börjar halta och stå på tre ben. Men ut måste hon ju men för tillfället blir det mest korta rastrunder vilket resulterar i en uttråkad hund.

Sen för en vecka sedan började hon löpa och jag märkte att hon blev lite gnällig och kissade mycket men det är inget ovanligt när hon löper, men sen på söndag kväll så kissade hon inne, visserligen i källaren men det har hon aldrig gjort förut och dessutom hade hon varit ute bara nån timma tidigare. Min första tanke var att nu har hon urinvägsinfektion igen så på måndag morgon var det bara att ringa till veterinären och vi fick en tid samma dag, de tog ett urinprov och idag fick vi svar och det var allt uvi. Så nu äter hon antibiotika i en vecka och de ska göra en odling på bakterierna för att vara säkra på att hon får rätt medicin. Tycker så synd om min stackars tjej som fått uvi i år igen, det är den här jävla kylans fel.


Beroende

Nu när Antarktis verkar ha flyttat till Sverige blir det att de mesta av helgerna spenderas framför tvn. Men det är inga filmer som visas utan jag har fått ett nytt beroende, Wii. Jag är lite sent ute men för några veckor sedan köpte jag till slut ett Nintendo Wii, sen fick jag Super Mario Galaxy i julklapp och nu är jag fast

Följ min blogg med bloglovin


En bild säger mer än tusen ord


Den vinnande affischen av Design Against Fur gjord av Wu Cuicui, Wu Cui & Wang Dany

Slakten har börjat

Idag var då första dagen för slakten jakten på varg. 12000 jägare begav sig ut i skogen för att skjuta 27 vargar så inte särskilt förvånande att de sköt 22 stycken redan första dagen, de 9 vargar som skulle få skjutas här i Värmland är tydligen redan avklarade. Det pratas även om att det kan ha blivit överskjutning i både Värmland och Dalarna.

22 skjutna – första dagen
Färdigjagat i Värmland och Dalarna med kraftig överskjutning

Skriv på Rovdjursföreningens upprop: Nej till licensjakt på varg!


Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0