Ost med kalvmage och löss i godis

Låter inte direkt aptitretande om du frågar mig, Aftonbladet skrev om det lagom till påsk (ett “avslöjande” de brukar rapportera om med några års mellanrum). När jag först började fundera på att gå över till en vegetarisk kost och började göra lite efterforskningar blev jag väldigt förvånad (och lite förskräckt) över alla dessa ämnen jag inte hade en aning var animaliska och som finns lite varstans. Alla dessa E-nummer ska jag inte ens gå in på då jag inte har jättebra koll. Men här kommer en kort lista på några av de vanligare “gömda” animaliska produkterna.

Löpe
kommer ifrån kalvmagar och används vid framställning av ost för att få osten att ysta sig och finns i de flesta ostar. Det finns vegetariska alternativ som går under benämningen "ystenzym" eller "mjölkkoagulerande enzym". Exempel på ost som endast innehåller vegetabiliskt löpe är Västan 10%.

Gelatin är
luktfritt, smakfritt och färglöst ämne som erhålls från slaktbiprodukter. Vanligast är att det framställs från grissvål men även klövar, mular, brosk med mera. Gelatin används bland annat i glass, bakverk och godis som till exempel vingummi och sega råttor och i Fanta används gelatin baserat på fiskfjäll.

Karmin (E120)
är ett rött färgämne som framställs av
Kochenillsköldlöss som torkas och krossas, 70 000 insekter går åt för att få fram 500 gram. Karmin används i vissa ostar, sylt, marmelad, och godis.

Vassla/Vassle
är en biprodukt från osttillverkningen och innehåller löpe.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...