Dag 11 – Husdjuren

Dagens ämne skulle egentligen ha varit 'mina syskon' men eftersom jag inte har några syskon tänkte jag istället skriva om de som jag växte upp med, det vill säga husdjuren.

Djur av alla möjliga slag har alltid funnits under mitt liv, när jag föddes hade mina föräldrar en katt, My. Kommer inte ihåg jättemycket om henne men jag vet att hon var ett oerhört snäll katt som fick utstå en hel del av mina busfasoner. Har flera gånger fått berättat för mig om den gången då Mysan låg och sov och jag lyfte upp henne och kastade ut henne på altanen och ropade ”nu ska katten ut”. Vet att jag gick i lågstadiet när hon gick bort och jag kunde börja gråta över henne flera år senare.

Jag tjatade länge om att vi skulle skaffa en ny katt och efter ett tag blev det bestämt att vi skulle köpa en kattunge av nån morsan kände, det var 3 kattungar att välja mellan och jag ville ha den lilla svartvita hanen (han påminde mig om My). Kommer ihåg att morsan försökte övertyga mig om att vi skulle ta den svarta honan men jag hade bestämt mig. Det hela slutade med att vi tog båda två med oss hem, det var jag som fick bestämma namnen och jag döpte hanen till Sockan, eftersom han hade vita tassar, och honan till Tuffsa. De gick båda två bort för några år sedan med bara en månads mellanrum.

Vet inte säkert hur gammal jag var när vi skaffade kanin, farsan kände en som lånade ut kaniner över sommaren och vi fick hem en gigantisk svart bondkanin. Jag döpte honom till Silver, efter animen Silver Fang, och vi hade honom utomhus i en bur och pappa byggde en kaningård åt honom. Jag hade fått reda på att han skulle gå till slakt när vi skulle lämna tillbaka honom så det slutade med att vi behöll honom. Vet inte exakt hur gammal han blev men en morgon när morsan kom hem från jobbet och hittade massa svart päls på gräsmattan, hon trodde först att det var katterna som hade bråkat men det visade sig att Silver var borta från sin gård, vad som tog honom vet jag fortfarande inte.

Hade en till kanin några år senare, Remington hette han men han levde tyvärr bara några månader. Jag hade även två stycken dvärghamstrar i några år. Sen får vi inte glömma akvariumet. Pappa hade ett litet som jag övertalade om att vi skulle starta upp. Vi köpte senare ett större akvarium och har även en damm ute på gården där guldfiskarna är på sommaren.

Sist men definitivt inte minst har vi såklart Jenna, min stora kärlek och världens bästa vovve!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...