Kvinnliga karaktärer för barn att identifiera sig med eftersökes

Lady Dahmer skrev ett inlägg om stereotypa könsroller i sagor och att hon inte kommer låta sina barn se på Disneyfilmer och det blev ett himla liv i luckan. Många kommer med argumentet att de själva kollade på dessa filmer som barn och att det inte påverkade dem.

En kommentar som jag fann intressant var av en tjej som skrev att hon alltid identifierade sig med de manliga karaktärerna och jag känner igen mig så väl. Jag växte själv upp med Disneyfilmer och inte ville jag vara som Belle eller Ariel och jag kommer ihåg att när vi skulle leka lejonkungen ville alla alltid vara Simba eller Mufasa, det var ju de som var roliga.

Och det är ju just detta som är problemet, inte att jag identifierade mig med manliga karaktärer utan att det inte fanns några bra kvinnliga karaktärer att identifiera sig med och visst bidrog det till att man som barn fick en skev uppfattning av killar och tjejer.

Och även nu för tiden finns nästan alltid de könstereotypa egenskaperna kvar, tjejen kan vara tuff så länge hon är snygg, hon kan vara självständig med hon måste bli kär (i en kille) etc. Jag förstår mig inte på de som tycker att Disneyfilmerna (och många andra barnfilmer) inte är stereotypiska och än mindre de som tror att barn inte blir påverkade.

Kommentarer
Postat av: Lovisa & Schapparna

Jag tänker, Pippi Långstrump! Jag växte upp med Pippi som idol och vad jag kan komma ihåg så hade hon inga typiska "tjejkläder", var beroende av någon man eller liknande. Tvärtom, hon var självständig, tuff och världens starkaste dessutom. Fantastisk förebild, iallafall för mig. :)



Superbra blogg du har förresten! =)

2011-02-28 @ 16:28:35
URL: http://www.schapparna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...