Djurrätt = Nazism?

Snubblade på en artikel om pälsauktionen Kopenhagen Fur, vet inte varför jag läser om eländet vet ju att jag bara kommer bli upprörd men av nån anledning kan jag inte låta blir.

Man får läsa om de vanliga argumenten för päls: kycklingar och grisar har det sämre, människor har alltid använt päls etc. De lyckas till och med att få in lite sexism också

”Hur känns en bra päls i fingertopparna?

– Vet inte. Ja, det kanske skulle vara som en kvinnas bröst då.

Men den som tar priset är helt klart vd:n för Kopenhagen Fur, Torben Nielsen, med uttalanden som:

Sverige toppar när det gäller kriminaliteten av djurrättsaktivister. Ni toppar när det gäller rasistiska brott också. Sånt gör vi inte i Danmark. Vi är ett fredligt land. Men ni svenskar säljer väl fortfarande kanoner? Fast Bofors vapen dödar kanske bara de onda?”

”Fuskpälsar är fula. Dessutom är de inte bra för miljön. Vår produkt är en naturprodukt. Visst kan man fråga: "Ska det vara nödvändigt?". Men vem ska definiera vad som är nödvändigt? Det är en fascistisk, totalitär infallsvinkel.”

”Självklart ska vi respektera allt liv. Det är viktigt. Vi ska se till att djuren får sina biologiska behov uppfyllda. Många djurälskare säger "Om jag var en mink skulle jag inte vilja sitta i en bur". Men de är inte minkar! ”

”Om djur har samma rättigheter som människor kan man slå ihjäl människor lika gärna. Det var så nazisterna arbetade. Jag är inte så imponerad av mina motståndare. Hela deras idékomplex bygger på en nazistisk lagstiftning.

Inte nog med att han antyder att minkar vill leva i fångenskap och påstår att päls skulle vara bra för miljön han kallar även djurrättsaktivister för nazister. Hur har denna människa kunnat bli vd?? Jag skulle nog tro att de minkar han gjort till pälsar hade högre IQ än vad han har.


Bild från Djurrättsalliansen


Kommentarer
Postat av: Amanda

Det jobbigaste med sådana här typer är att de ofta verkligen tycker vad de säger, dvs. de lär inte ändra sig.

2011-02-21 @ 17:43:27
URL: http://sv.varesil.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...