Cruelty Free - ej djurtestat smink

För en 2-3 år sedan började jag sminka mig mer än vad jag gjort tidigare och i samma veva bestämde jag mig för att kolla upp lite närmare det här med djurtestat smink.

Innan hade jag varit ganska godtrogen och antagit att de större sminkföretagen inte testade på djur för att folk då inte skulle vilja köpa deras produkter. Därför blev jag ganska chockad och besviken när jag fick reda på att att Loreal, Max Factor och Maybelline alla testade på djur då det var just dessa märken jag brukade köpa.

Jag tänkte därför sammanställa en lista där jag tipsar om olika sminkmärken jag brukar köpa ifrån som enligt mina efterforskningar inte testar på djur. Det kan vara lite krångligt då många säger att de inte testar sina slutprodukter på djur men det innebär inte alltid att de inte testar ingredienserna. Så om du vet om någon av dessa märken testar på djur eller om du har tips på nåt bra märke som inte djurtestar skriv gärna i kommentarsfältet eller skicka ett mail.


Barry M är ett engelskt märke som går att beställa ifrån bl.a Satine och IaMias, deras Dazzle Dust är helt grymt vackra mineralskuggor som räcker länge och dessutom är väldigt billiga. Jag har också ett nagellack ifrån dem som jag är riktigt nöjd med och de har även en hel del veganska produkter.

The Body Shop testar inga av sina produkter av djur MEN de ägs numera utav Loreal (som också äger bl.a. Maybelline, Lancome och Garnier) som testar på djur. De produkter jag köpt därifrån har varit bra om än dyra, mina favoriter är deras Camomille Eye Makeup Remover och deras Super Volume Mascara.

Clinique är även det ett dyrt märke men de har en hel del bra produkter, jag gillar speciellt deras Quick Eyes Cream Shadow. Det brukar finnas hos bl.a. Åhléns och Kicks.

IsaDora är ett svenskt märke och finns att köpa hos de flesta butiker som säljer smink och de har bra produkter till hyfsat billiga priser, själv är jag speciellt förtjust i deras ögonskuggor som har en väldigt bra kvalitet.

Mary Kay kan bara köpas genom en fristående hudvårdskonsult, på deras hemsida kan du söka efter konsulter där du bor.

NYX är ett stort 'billigt' märke i USA som nyligen har börjat säljas på lite olika svenska webbutiker bl.a. Beauty Planet och Eleven. De har lite av varje och det mesta har bra kvalitet, min favorit är deras jumbo eye pencil i Milk.

Smashbox går att hitta lite överallt, bl.a. på Kicks och Eleven, även detta är ett lite dyrare märke och jag har inte köpt värst mycket därifrån jag har dock en ögonskuggspalett som jag älskar och en av deras cream liner som tyvärr knappt går att använda då den är så himla torr.

Sugarpill är ett ganska nytt märke som säljer ögonskuggor och lösögonfransar, än så länge finns de bara att köpa hos Nelly här i Sverige. De testar inte på djur och en del av deras ögonskuggor är veganska.

Too Faced har jag inte heller provat så mycket ifrån men jag älskar deras ögonskuggs primer, det finns att köpa hos bl.a. Eleven och Nelly.

Urban Decay har jag faktiskt aldrig provat och vad jag vet finns det inte att köpa i Sverige för tillfället utan måste beställas utomlands, men de har en hel del veganska produkter.

Wet 'n Wild är också ett lite billigare märke och har en del bra produkter och en del som inte är nåt att ha, jag gillar deras Liquid Eyeliner och Color Icon Eyeshadow Palette. Det går att köpa hos bl.a. Pashion.


Kommentarer
Postat av: Djurvän

Tack för att du skriver vilka smink företag som inte använder djur tester! :D

Nu vet jag vad jag ska köpa för smink! :)

2011-04-13 @ 12:45:41
Postat av: ia

Kolla in sminksmart.se! :D

2011-05-15 @ 11:55:34
Postat av: Linn

Hej! Mary Kay har inte antagit en permanent "no animal testing"-policy. Därför är det troligt att även Mary Kay testar sitt smink på söta djur. :( Så vet du det.

2011-10-06 @ 14:42:40
Postat av: Annelie Flodin

Hej. Tänkte kanske du va intresserad att veta.... "Mary Kay" har två fabriker, en i USA och en i Kina. de testar inte på djur i USA men i Kina är de enligt kinesisk lag att testa alla sina produkter på djur !!!! Så av den anledningen har PETA tagit bort "Mary Kay" från sin lista över företag som INTE testar sina produkter på djur OCH satt de på listan över företag som använder sig av djurtester... se här www.peta.org å se listan där.

Ha en fin dag !

2011-10-17 @ 08:46:18
URL: http://www.facebook.com/annelie.flodin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...