Lammen har inget att tacka för

En fåruppfödare har fått tillstånd att korsa in ett Dorperfår med ett ‘vanligt’ får. Dorperfår har liknats som fårens motsvarighet till Belgian blue och de är avlade för att ha mer muskler och växa fortare än andra raser. Anledningen till att man vill ha in rasen är så klart att man vill få mer kött och på det viset tjäna mera pengar.

Men även de ‘vanliga raserna’ får det sämre, Svenska Dagbladet rapporterar i en granskning dom gjort tillsammans med SR Ekot att Sverige är först med storskalig uppfödning av får inomhus. Enligt lagen måste lamm vistats ute från och med den 15 juni men eftersom en del nu börjat avla så lammen födds tidigare än de brukar och därmed går till slakt redan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...