Okej att plåga kaniner?

Kunde inte hjälpa att bli förbannad när jag läste en artikel i dagens Aftonbladet. Jag tittade på Robinson förra säsongen när det var två hönor som fick sätta livet till för spelets skull, i år har deltagarna tydligen tilldelats (vunnit?) två kaniner så dom ska ha något att äta för sin överlevnad där ute på den öde ön, som dom själva har valt att åka till eftersom det finns pengar att vinna.

Själv önskar jag att jag sluppit se avrättningen av hönsen förra gången och jag är väldigt glad att jag slapp se gårdagens avsnitt, men här hade tydligen TV4 klippt bort det värsta av djurplågeriet nämligen när de var tvugna att slå kaninen flera gånger innan den dog.

- Jag hörde hur de slog kaninen flera gånger samtidigt som den skrek, sa Jimy Fuhr till Nöjesbladet igår.

Hemskt och i mina ögon helt oacceptabelt. Anledningen till att deltagarna får levande djur istället för kött kan jag bara anta är det blir mycket bättre tv då och vad är några kaniners död värt för underhållnings skull? Tydligen inte alls mycket enligt TV4s exekutiv producent Martin Nygren som fick frågan:

Borde ni inte ta in en person med utbildning då, så som lagen föreskriver?
-Det kan man tycka från fall till fall. Men det rör sig ändå bara om några kaniner.

Jag kunde först knappt tro vad jag läste, bara några kaniner. Finns det verkligen människor som resonerar så. Hade det alltså inte varit okej om det gällt fem kaniner, eller tio? Eller kanske beror det på djurarten? Höns visste vi ju redan var okej, men grisar då? Kor? Hästar, katter, hundar?

Jag har alltid antagit att det inte är okej med att behandla något djur på det viset, allra minst för ett tv-program. Jag är visst mer naiv än jag trott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...