15 December - Snurra runt

Att snurra runt är något som jag försökte lära Jenna en gång för några år sen men jag gav upp ganska snabbt då vi kom verkligen ingenstans. Funderade först på om jag skulle försöka använda target för att lära in snurra men jag tror vi behöver jobba lite mer på våra target-kunskaper först så det blev att försöka shejpa fram det istället.

Jag blev faktiskt riktigt förvånad när jag lyckades få Jenna att vrida på huvudet lite åt sidan flera gånger i rad. I början blev hon lite konfunderad och det var några gånger som hon provade att antingen backa eller sätta sig ner men på slutet verkade det som hon förstod att det var just huvudrörelsen hon fick belöning för. Kändes verkligen som en lyckad repition då det är väldigt olikt sånt jag har försökt shejpa förut och vi gjorde framsteg mycket fortare än vi brukar. En annan sak som verkligen märktes på Jenna var att hon fått bättre uthållighet, även om det gick en stund mellan belöningarna fortsatte hon prova olika saker och hon gav inte upp. Det är verkligen ett stort framsteg och det har blivit bättre utan att jag riktigt lagt märke till det


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...