Är man en såpass bra hundtränare borde man allt kunna träna utan elhalsband

Nu är det än en gång diskussioner om elhalsband på hundar och om det kan vara nödvändigt i vissa situationer i en tråd på AoH. Tydligen använde Cesar Millan det på två hundar i sitt senaste avsnitt eftersom "hundarna slutat reagera på fysiska korrigeringar". Tack och lov har elhalsband varit förbjudet i Sverige sedan 1 juli 2003.

Men det finns fortfarande de som tycker att elhalsband borde få användas, oftast då i vissa situationer t.ex. där det är det enda som funkar, en sista utväg så att säga och/eller att det bara ska få användas av speciellt utbildade hundtränare. Själv tycker jag att om man nu är en såpass bra hundtränare borde man allt kunna träna hund utan att behöva använda elhalsband. Och i de fall som inget annat funkar som det brukas påstå, har man nu en hund som är en sådan jaktdåre så att ge den en stöt är den enda korrigering som kan stoppa den borde det om något säga hur en stöt av ett elhalsband verkligen känns.

Konstigt nog brukar ett annat populärt argument vara att elhalsband knappt känns och att det bara ger ett lätt obehag. Cesar ska även ha påståt i avsnittet jag nämnde att "han bara använde vibrationer", ändå var det de enda som hjälpte.

Det säger ju sig självt att om det nu är så effektivt som folk påstår då lär det också göra in i helvete ont. Överlag tycker jag många verkar överskatta korrigerringar och tro att ju hårdare korrigering desto effektivare. Har det gått såpass långt att det enda sättet man kan träna sin hund är genom att tillföra den smärta, ja då tycker jag inte man borde ha hund överhuvudtaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...