script

Stoppa pressarna

Jag har ju börjat twittra för guds skull, måste följas @elinyngve

Viktig information

Hittade denna lista hos Julia Skott och tyckte det var viktiga frågor som krävde ett svar.

BRUKAR DU KOMMA I TID:
Ja, helst prick i tid. Vill inte komma för tidigt och absolut inte för sent.

HAR DU BRA KONDITION:

Nej, men nu har jag börjat jogga och köpt träningscykel så förhoppningsvis blir den bättre.

NÄR BLEV DU FOTAD SENAST:

Igår.

HUR KÄNNER DU DIG NU:
Hungrig och lite trött.

VANLIGASTE FÄRG PÅ DINA KLÄDER:

Svart.

KAN DU LAGA MAT:

Ja så länge jag har ett recept att hålla mig till.

VAD PLUGGAR DU:

Inför högskoleprovet.

BLIR DU BRA PÅ KORT:

Nej.

NÄR OCH VARFÖR GRÄT DU SENAST:

Oj det kommer jag inte ihåg. Förmodligen såg jag nåt sorgligt på tv, gråter ganska lätt.

VAR DET PINSAMT ATT SVARA PÅ DET:

Nej.

HADE DU EN BRA KVÄLL IGÅR:

Inte direkt, hade långtråkigt och huvudvärk.

DIN FAVORITDRYCK PÅ MORGONEN:

Proviva Mango.

ÄR DU NYTTIG:

Nej.

HAR DU NÅGONSIN HAFT NÅGOT JOBB:

Nej.

ÄR DU BLYG:

Ja, se tidigare inlägg.

VILKEN TID GICK DU UPP IDAG:

Strax efter halv tio.

VILKET TV-SPEL SPELADE DU SENAST?

Super Mario Galaxy.

VILKET TV-SPEL ÄR DITT FAVORITSPEL?

Donkey Kong.

HUR MYCKET KRÄVS FÖR ATT DU SKA BLI FULL?

Ingen aning.

HAR DU SPYTT OFFENTLIGT?

Nej.

JAG SOVER:

Gärna och länge.

VAD SA DU SENAST?

"Ja, kanske"

VAR DU PÅ FESTIVAL I SOMRAS?

Nej.

VEM RINGER DU NÄR DU ÄR ARG/LEDSEN?:

Mamma eller pappa.

VAD SKULLE DU BEHÖVA NU:

Nånting att äta.

HAR DU SNYGGA SKOR:

Beror på vem du frågar, jag tycker det i alla fall.

VAD VAR DET FÖRSTA DU SA I MORSE:

"Jenna, sluta"

HAR DU SOVIT I DIN EGEN SÄNG INATT:

Ja.

HAR NÅGON ANNAN SOVIT I DIN SÄNG I NATT:

Ja, hunden.

HAR DU KÖRKORT:

Bara på traktor, om det inte har gått ut vill säga.

ÄR DU ENSAM NU:

Nej, hunden ligger på sängen.

VAD SER DU FRAM EMOT MEST DENNA VECKA?

Zumba på torsdag, och förhoppningsvis blir det Karlstad nån dag.


Gud sitter inte i riksdagen

Sverigedemokraterna var upprörda över att en rabbin och en imam skulle finnas i kyrkan när riksdagen öppnade förra veckan och Åkesson skrev att det “gjorde honom illa berörd” i en debattartikel i SvD. Detta är såklart både dumt och löjligt men knappast förvånande med tanke på att de är just Sverigedemokrater.

Själv förstår jag inte varför Riksdagen ska öppna i kyrkan överhuvudtaget, Sverige är ett sekulärt land och sist jag kollade satt Gud inte med i riksdagen. Vill politikerna utöva sin religion vare sig det är kristendom, judendom, islam eller nån annan får de göra det på sin fritid.


Rasbeskrivning för journalister

Hittade denna bild i en tråd på AoH


Bara för att jag är blyg ger det dig inte rätten att köra över mig

“I’ve gotten better at not making people feel uncomfortable with my shyness.”
- Clea Duvall

Den rabiata orakade flat-feministen Fanny
 och I are Lisa har båda skrivit riktigt bra inlägg om blyghet och jag känner igen mig själv så väl speciellt i det Lisa skriver om att känna skuld och skam över sin blyghet. Jag har varit blyg ända sen jag var liten, det blev som värst där i högstadiet/gymnasiet och nu på senare år har det blivit bättre, men blyg kommer jag nog alltid vara.

Det kan såklart vara väldigt jobbigt i många situationer speciellt när det är saker man verkligen vill göra eller säga men inte vågar och blyghet kan ofta missuppfattas som nonchalant. Jag önskar verkligen att jag var mer framåt och inte brydde mig så jävla mycket om vad folk tycker och tänker.

MEN, jag vet inte hur många gånger folk har sagt till mig “du måste prata mer”, “du måste ta mer plats” och “varför säger du aldrig nånting?”, både i skolan och privat. Och varje gång har den där känslan av obekvämhet och oduglighet bara förvärats och det har inte gjort mig mindre blyg för 5 öre, tvärtom. Det är den där pressen av att jag måste prata, jag måste ta mer plats som är den värsta och fått mig att känna att jag inte duger. Det säger ju sig självt egentligen att det bara förvärrar problemet.

Det är däremot de personer som inte ‘brytt’ sig om att jag är blyg, som inte uppfört sig som att det är nånting att skämmas för, det är de personerna som har gjort mig mindre blyg. Att känna sig accepterad för den jag är har helt enkelt gjort det lättare att just ta plats och prata mer. Så nästa gång du känner för att kommentera att jag är för tillbakadragen eller för tyst, gör mig en tjänst och bara håll tyst.


Bild av Janetta Nyberg, från ST Press


Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0