script

TisdagsTema: Ljus


EFIT: Lördag den 26 Mars

07:00 vaknar, kan inte somna om så jag läser en stund


08:00 dags att stiga upp, men Jenna vill ha sovmorgon


09:00 sitter vid datorn


10:00
städar lite


11:00
Jenna solar


12:00
Ute och leker och njuter av det fina vädret


13:00
datorn igen


14:00
snart dags för lunch


15:00
Jenna vill också ha mat


16:00
sitter vid datorn - glömmer bort att ta bild

17:00 läser


18:00
Jenna och jag går kvällspromenad


19:00
ingen bild, surprise surprise jag sitter vid datorn igen

20:00 tittar på tv


21:00
Jag kan konstatera att jag definitivt inte är smartare än en femte klassare

Ordlös Onsdag: Lekfullt


Men jag vet ju ingenting

Denna skrivkramp börjar bli väldigt tröttsam, måste ha börjat på ett tiotal nya inlägg som inte blir klara. Jag har ju egentligen massvis med ämnen och diskussioner jag skulle vilja skriva om men det känns alltid som att jag inte vet tillräckligt, inte är tillräckligt smart, kan inte skriva tillräckligt uttrycksfullt eller en miljon andra ursäkter. Och det börjar kännas jävligt tråkigt och oinspirerande.

Så från och med nu ska jag helt enkelt skriva om det jag vill, det säger jag visserligen till mig själv lite titt som tätt men jag tänkte om jag skriver det här på bloggen blir det lite mer officiellt så då är det större chans att det faktiskt blir av.


Kort uppdatering

Som ni nog har märkt är det väldigt dåligt med uppdateringar på bloggen just nu, saknar helt inspiration för att skriva. Och de där bilderna jag skulle göra inordning i helgen blev det inget av, som i vanlig ordning.

Men nu till lite roligare saker, fick PM till Svenska Grand Danois Klubbens utställning i Karlstad den 27 mars vilket blir våran första utställning för i år. Det är 32 grandisar anmälda och Jenna ska in som nr 28, lite extra roligt att det visar sig att utställningen hålls på min gamla skola Lillerud.


TisdagsTema: Viktigt


Dagens citat

"Feminism is the radical notion that women are human beings."
- Cheris Kramarae

Vart i kroppen sitter latmasken?

Jag har bilder på min dator ifrån augusti 2009 och framåt som ska göras iordning och upp på hemsidan, och det blir bara fler och fler bilder och just nu känns det som ett evighetsprojekt. Problemet är ju att det är så jävla tråkigt att sitta och redigera bilder för att inte tala om att det tar tid att lägga upp alla på hemsidan. Men under helgen SKA jag göra ett ordentligt ryck och förhoppningsvis bli klar med alla bilder från 2009.

Internationella kvinnodagen


Positiv och negativ, förstärkning och straff

Att man inte använder straff i klickerträning är en vanlig missuppfattning, många har fördomar om att det går ut på att mata hunden med köttbullar eller bara ignorera den när den uppför sig dåligt.

Det stämmer att man inte använder sig av korrigering i klickerträning, eller mer specifikt så använder man sig inte av obehag för att få hunden att sluta med ett oönskat beteende eller. Men det blir ofta förvirring när man pratar om de olika termerna då det läggs olika värderingar bakom dem.


Positiv och negativ
När man pratar om positivt och negativt är det lätt att associera det med bra och dåligt men i klickerträning menar man det i matematisk bemärkelse, alltså plus och minus.

Positivt = man tillför nånting

Negativt = man tar bort nånting


Förstärkning och straff
Däremot när man talar och förstärkning och straff är det i psykologisk (behavioristisk) bemärkelse, alltså om ett beteende ökar eller minskar.

Förstärkning = sannolikheten för att ett beteende ska återupprepas ökar

Straff = sannolikheten för att ett beteende ska återupprepas minskar


I klickerträning använder man sig av:
Positiv förstärkning = man tillför nånting och att sannolikheten för att beteendet ska upprepas ökar
Exempel: hunden kommer när matte ropar, hunden får en köttbulle

Negativt straff = man tar bort nånting och sannolikheten för att beteendet ska upprepas minskar
Exempel: hunden försöker springa ut genom dörren utan fri-signal, dörren stängs (man tar bort möjligheten att gå ut)


Man använder sig inte av:
Positivt straff = man tillför nånting och sannolikheten för att beteendet ska upprepas minskar
Exempel: hunden drar i kopplet, ägaren gör (tillför) ett ryck i kopplet, hunden slutar dra

Negativ förstärkning = man tar bort nånting och att sannolikheten för att beteendet ska upprepas ökar
Exempel: tvångsapportering, man nyper hunden i örat tills hunden håller i apporten


Godis inte alltid en förstärkning
Oberoende av vilken av de fyra ovanstående träningssätten du använder dig av är det viktigt att veta vad som just är en förstärkning och vad som är ett straff och detta kan variera väldigt från hund till hund.

Det spelar ingen roll om du ger hunden köttbullar varje gång den kommer på inkallning om hunden inte tycker om köttbullar. Om hunden till och med tycker illa om att bli matad med köttbullar kan det bli ett straff.


Klickerträning 101

Klickerträning är något som har tagit fart under de senaste åren och blir alltmer populärt. Det har också bidragit till att det blivit mycket frågor och missuppfattningar om vad just klickerträning är.

Jag är långt ifrån en expert på området och använder mig inte uteslutande av klickerträning, men jag tänkte jag skulle försöka sammanfatta och förklara vad det hela går ut på.


Klickerträning eller träning med klicker?

Eftersom det heter just klickerträning är det lätt att all fokus hamnar på den lilla plastdosan (klickern) och det blir lätt missvisande. Det finns många som använder en klicker i sin träning men inte klickertränar och för att göra det hela ännu mer komplicerat behöver man inte ens använda en klicker för att klickerträna.

I stora drag kan man säga att klickerträning går ut på att belöna rätt beteende och ignorera fel beteenden, en stor skillnad från mycket annan hundträning är att man inte korrigerar hunden när den gör fel och försöker undvika att locka hunden att utföra rätt beteende så mycket som går. Sen finns det massa olika träningssätt inom klickerträning som t.ex. shaping, target, skvallerträning osv.


De 4 punkterna för ”äkta” klickerträning
¤
Bygger på positiv förstärkning och negativt straff
¤ Bygger på hundens eget initiativ
¤ Systematiskt bruk av en betingad förstärkare
¤ Fokuserar på det som är observerbart

Ett exempel, om jag lockar hunden att sätta sig genom att hålla en bit godis ovanför huvudet och sen klickar när hunden sätter sig faller det inte inom ramen för klickerträning eftersom hunden inte erbjöd beteendet frivilligt (punkt 2). Om jag däremot väntar på att hunden sätter sig ned självmant och då klickar och/eller belönar är det klickerträning.


Betingad förstärkare

Det är här som klickern kommer in i bilden, en betingad förstärkare kan vara många olika saker, en klicker, en visselpipa, ett ord etc. Det är helt enkelt en signal som hunden har lärt sig betyder att den gjort rätt och ska bli belönad. Anledningen till att man använder en betingad förstärkare istället för att belöna direkt är att det blir lättare att förstärka rätt beteende i precis rätt tidpunkt.



* Jag tyckte att det här med positivt förstärkning och negativt straff förtjänar ett eget inlägg så jag tänkte skriva lite mer ingående om det vid ett annat tillfälle (förhoppningsvis inom de närmsta dagarna)

Dagens citat

"I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability."
- Oscar Wilde


Belgian blue – priset på människans girighet

Detta inlägg postades första gången den 19 januari 2010 på min förra blogg.

Jag tittade inte på nyheterna igår men har under dagen fått höra att det tydligen rapporterades om Belgian Blue. För er som inte vet är detta nötkreatur som är framavlade för högsta möjliga köttproduktion, med andra ord kor och tjurar som har genetiska defekter som ger dubbelbindning av muskelvävnad och de inre organen är förminskade.

Rasen dras även med mycket sjukdomar, på Agrias hemsida kan man läsa om att de inte är möjligt att försäkra djur av rasen

Det är den samlade bedömningen ur veterinärmedicinsk synvinkel att rasen har stora problem – till exempel måste cirka 80 procent av kalvarna förlösas med kejsarsnitt.

På hemsidan av en svensk uppfödare kan man läsa

Den snabbaste förbättring man kan uppnå på sina köttdjur, utan att behöva göra några större finansiella investeringar, är att skaffa en Belgisk blå-tjur!!

Detta är den enda anledningen till att rasen avlades fram, för att människan ska kunna få så mycket kött som möjligt för så lite pengar som möjligt, tragiskt är vad jag skulle kalla det. Och det är djuren som få betala priset.


Ordlös Onsdag: Belysning


Tisdagstema: Rörlig


Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0