script

Lugn helg

Eftersom jag inte hunnit med någon tränings alls under veckan hade jag tänkt ta igen det nu under helgen, men det blev det inget av. Jag är allt hopplös när det gäller träningen ibland.

Men det har varit ganska skönt att bara ta det lugnt och njuta av det vackra vädret. Var ut en sväng i skärgården i lördags och hade tänkt att Jenna kanske skulle vilja ta sig ett dopp, men hon gick bara i lite med tassarna den lilla badkrukan. Idag har vi varit ute en stund på gården och lekt, men det märks att Jenna blir lite påverkad av värmen hon är inte alls lika busig som vanligt. Imorgon är det iväg till jobbet igen så nu är det nog bästa jag går och lägger mig så jag orkar på upp imorgon bitti


Första veckan avklarad

Nu har jag klarat av min första vecka på Östervik, för er som inte vet så är Östervik Kristinehamns stadsbondgård och här kan man också få komma för arbetsträning/rehabilitering när man varit borta från arbetslivet, i mitt fall på grund av ångest och depression. Och eftersom det också är en bondgård finns det så klart massa djur vilket passar mig perfekt. Dom har hästar, getter, får, minigrisar, kaniner och höns. Förutom att ta hand om djuren får man också laga mat, klyva ved, städa, sköta österviks kapell och andra saker som ska skötas på gården. Jag jobbar från 8 till 4 måndag till torsdag och till 2 på fredagar, bestämde mig för att börja jobba heltid på en gång, måste ha drabbats av nåt tillfälligt hjärnsläp.

Jobbig har den första veckan varit i alla fall, det märks verkligen att det var länge sen jag var igång ordentligt. Nästan varje dag har jag somnat några timmar när jag kommit hem på eftermiddagen och sen gått och lagt mig vid en 9-10 tiden. Men, men får hoppas att jag kommer in i tempot snart.


En dag i stallet

Idag var min första dag på Östervik och på måndagar kommer jag vara i stallet. Jag har aldrig ridit och förutom hästkursen vi hade på Lillerud och den tid jag spenderade nere i ridstallet för att umgås med en av ridlärarnas hund är hästar inte nåt jag haft något större erfarenhet av, det har alltid varit hundar för hela slanten. Men det är allt väldigt härliga djur ändå, fick bland annat gå ut och gå promenad med shetlandsponnyerna Musse och Colle. Det var faktiskt inte så stor skillnad jämfört med att gå ut och gå med Jenna, hästarna var väl lite lugnare bara.

Träningsvecka 21 - Jackpot

Har varit ganska mycket den här veckan, och ännu mer lär det bli nästa vecka, men jag lyckades klämma in lite träning under helgen. Gjorde bland annat att pass med nya tricket ’stänga lådan’, gjorde först 2-3 repetitioner med target och sen tog jag bort den och det var inga problem utan Jenna fortsatte putta på lådan. Två gånger lyckades hon till och med få igen lådan helt så då blev det jackpot. Annars tränade vi några pass med tass target också och jag tycker hon börjar bli lite bättre på att använda rätt tass till rätt hand men helt bra är det inte ännu.


Träningsvecka 20 - Fler tricks

Den här veckan har det känts riktigt kul med träningen så därför har vi mest tränat på olika tricks, eller kanske är det så att träningen varit extra kul eftersom vi har tränat tricks. Det känns liksom inte som det är lika stor press på att det måste bli ’rätt’ utan man kan bara prova sig fram och ha roligt.

Vi har fortsatt med tricket stänga lådan och jag tycker Jenna har börjat putta på lådan med lite mera styrka. Nästa vecka måste jag verkligen jobba på att hon ska putta utan target, känns som risken är det blir för mycket hjälp annars.

Hade även ett pass där vi tränade där jag shejpade Jenna till att ligga på sidan. Den här gången hade jag inte bestämt mig för vad vi skulle träna utan hade bara satt mig ute med Jenna och lite godis i handen för att se om jag kunde få fram nåt nytt trick. Tanken är att sen ska utvecklas till tricket spela död. Det bör nog gå ganska snabbt då Jenna fort verkade förstå vad jag ville utan vi kan nog ganska snart börja med min stora sträck, signalkontroll. Jag är verkligen hemskt dålig på att träna det då jag tycker det är himla svårt .

När jag var och surfade på lite olika hundsidor snubblade jag på en sida med en tjej från Nya Zeeland som tävlar i freestyle med sin grand danois och där hittade jag den här videon om hur hon har lärt sin hund att gå i takt. Tyckte det såg roligt ut och bra tillfälle att träna upp mina ’klickerkunskaper’. Så det började vi också lite smått med den här veckan, att lägga tassen på min hand kunde Jenna visserligen redan men jag insåg snabbt att jag förut bara har använt höger hand och hon höger tass . Så först ska jag försöka lära henne, höger hand = höger tass och vänster hand = vänster tass. Än så länge har hon förstått att hon ska använda olika tassar men hon har inte kopplat ihop det med vilken hand jag håller fram.


Nytt(gammalt) trick

Idag har vi börjat träna lite på ett nytt trick, eller det är snarare ett trick vi började träna på för en 2 – 3 år sen men aldrig blev klara med. Det är att Jenna ska stänga en låda med nosen, ganska simpelt trick kanske men det är roligt och det var länge sen vi gjorde några övningar där jag använder target. Förut har jag använt post-it lappar när vi tränat men eftersom vi inte hade några hemma fick jag använda handen istället. Nu var det bra länge sedan vi tränade på targetöverföring men det gick hyfsat ändå. Körde först några target på min handflata och sen target mot min hand när jag håller den vid lådan vilket gick perfekt. Gjorde några gånger utan target och hon blev lite osäker på vad hon skulle göra men det blev några gånger att hon nuddade vid lådan, duktig vovve.

Sen måste jag berätta om turerna till pizzerian idag. Vi skulle till farmor och äta pizza och vi hade beställt en vezuvio och en la spezia (vegetarisk). Men när vi kom till farmor upptäckte jag att istället för min la spezia hade vi fått en med korv på, annars om det blir fel spelar det ingen större roll men eftersom jag inte äter kött fick vi åka tillbaka till pizzerian. Pappa gick in och berättade att vi fått fel pizza, han fick frågan om det var vezuvion eller la spezian och han svarade la spezia. Efter en stund när han kommer tillbaka med den nya pizzan upptäcker vi, tur är innan vi hunnit åkt hem, att vi har fått en till vezuvio. Så det var bara att gå tillbaka in igen och jag tror pizzabagaren tyckte det hela var väldigt pinsamt, men tillslut fick jag min vegetariska (riktigt god var den också) och dom skickade med de två andra pizzorna som ’tröst’.


Mattjuv

Ja, Jenna har alltid varit något av ett matvrak och det är ofta man kan hitta henne tiggande vid bordet om det finns något ätbart i närheten. Så ikväll skulle jag göra varma mackor med tomatstuvning (dom är grymt goda, här finns receptet) och brödet och osten var redan framme och jag var mitt i att laga stuvningen. Jag hade lite problem med att klumpar i stuvningen och jag var väldigt fokuserad på matlagningen. Så när jag vänder mig om för att ställa in mjölken i kylen så ser jag att Jenna står vid bordet och slickar sig om munnen och nästan alla ostskivor var mysteriskt borta. Vem kan vara den skyldige?


Nu är vi tillbaka!

Nu är vi tillbaka i cybervärlden igen. Jag har varit inlagd för ångest och depression, först hade jag trott att jag skulle vara där en dag eller två men det slutade med att jag var där i över 7 veckor. Men, men det var nog bäst att det blev så.

Min pappa var snäll och tog hand om Jenna under tiden, och hon har nog haft det riktigt roligt när hon fått följa med honom på jobbet. Jag träffade Jenna i stort sett varje dag och gick promenad plus att jag var hemma ibland över helgar och påsk men någon träning har det inte blivit av. Men den här gången ska det inte bli som förra året när vi hade haft uppehåll i träningen och det sen bara rann ut i sanden utan nu ska jag se till att ta tag i det igen.

Jag har skrivit lite i bloggen om utställning och kurser som vi varit iväg på men annars har det inte hänt så mycket att skriva om, Jenna mår bra men hon hade en öroninfektion för några veckor sen. Hon hade ju ätit antibiotika i samband med urinvägsinfektionen och veterinären sa att då var det lättare för de att få svamp i öronen. Men efter några veckor med örondroppar så blev det bra och Jenna är nu sitt vanliga busiga och glada jag.


Misslyckad kurs

Den här dagen gick inte alls som jag hade hoppats, vi skulle iväg till Hagfors idag för att gå handlerkurs för Niklas Eriksson. Jag har haft problem med yrsel i lite över ett halvår och var därför lite orolig att jag inte skulle orka med men bestämde mig för att försöka. Men att Jenna inte skulle uppföra sig var ingenting jag ens hade funderat över. Visserligen har hon alltid varit väldigt busig och speciellt bland andra hundar men på utställningar brukar hon skötta sig bra och när vi var iväg på utställning i fredags sköte hon sig exemplariskt hela dagen och brydde sig inte alls om alla hundar. Likadant var det påutställingträningen på brukshundsklubben för en vecka sen, och var lite busig men brydde sig inte alls om de andra hundarna.

Men idag var hon helt omöjlig. Jag märkte att hon blev lite stressad när vi kom dit med det är inte ovanligt att hon blir när vi kommer till nån ny plats och efter att hon gått och luktat ett tag lugnade hon ner sig. Vi fick börja med att vi skulle gå runt i ringen och träna kontakt och till en början gick det ganska bra men så när vi gick förbi en fransk bulldog gjorde Jenna världens ryck, inte aggressivt eller så utan hon ville bara leka men det hjälper inte särskilt mycket när man har en 55 kilos hund som hänger i kopplet. Men jag fick stopp på henne innan hon kom fram och blev lite irriterad och sa till henne och vanligtvis brukar det räcka. Men varje gång vi kom i närheten av frallan så gjorde hon ett nytt ryck. Tredje gången ryckta hon så hårt att kopplet gick sönder, hon kom inte lös utan det var på handtaget det lossnade, och jag fick sår på handen som sved något in i h*vete så jag valde att avbryta kursen och åka hem. På vägen hem i bilen när jag lugnat ner mig insåg att jag egentligen nog borde ha stannat och satt på henne vanligt koppel eller halti och fortsatt men just då kände jag bara att jag inte orkade. Kunde inte hjälpa att känna mig som en totalt misslyckad hundägare när jag knappt kunde kontrollera men egen hund.

Var ute och gick en långpromenad med Jenna lite senare på dagen och då var hon så lugn och fin och skötte sig jättebra så efter det kändes det lite bättre. Det är bara att ta nya tag och införskaffa ett nytt utställningskoppel, helst ett med läderhandtag som är skönare att hålla i.


Utställning i Mariebergsskogen

Idag var vi iväg på en inofficiell utställning på Mariebergsskogen i Karlstad, det var första utställningen för oss på nästan 8 månader så jag tyckte det var bäst att börja på en inofficiell för lite träning.

Någon särskilt lyckad årsdebut var det tyvärr inte, det var 4 grand danois anmälda varav en valp och tre vuxna tikar, Jenna blev placerad som trea utan HP. Domaren sa att hon tyckte hon var lite för lätt och behövde mer av allt. Någon vidare bra kritik var det inte heller. Men Jenna skötta sig verkligen exemplariskt hela dagen trots att det var så länge sen vi sist var på utställning. Hon blev lite trött bara när vi skulle springa sista varvet för att inte tala om matte, 7 veckor utan ordentligt motion har verkligen satt sina spår, får skynda mig till gymet och träna upp konditionen.

På söndag ska vi iväg till Hagfors på en handlerkurs för Niklas Eriksson


Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0