Träningsvecka 20 - Fler tricks

Den här veckan har det känts riktigt kul med träningen så därför har vi mest tränat på olika tricks, eller kanske är det så att träningen varit extra kul eftersom vi har tränat tricks. Det känns liksom inte som det är lika stor press på att det måste bli ’rätt’ utan man kan bara prova sig fram och ha roligt.

Vi har fortsatt med tricket stänga lådan och jag tycker Jenna har börjat putta på lådan med lite mera styrka. Nästa vecka måste jag verkligen jobba på att hon ska putta utan target, känns som risken är det blir för mycket hjälp annars.

Hade även ett pass där vi tränade där jag shejpade Jenna till att ligga på sidan. Den här gången hade jag inte bestämt mig för vad vi skulle träna utan hade bara satt mig ute med Jenna och lite godis i handen för att se om jag kunde få fram nåt nytt trick. Tanken är att sen ska utvecklas till tricket spela död. Det bör nog gå ganska snabbt då Jenna fort verkade förstå vad jag ville utan vi kan nog ganska snart börja med min stora sträck, signalkontroll. Jag är verkligen hemskt dålig på att träna det då jag tycker det är himla svårt .

När jag var och surfade på lite olika hundsidor snubblade jag på en sida med en tjej från Nya Zeeland som tävlar i freestyle med sin grand danois och där hittade jag den här videon om hur hon har lärt sin hund att gå i takt. Tyckte det såg roligt ut och bra tillfälle att träna upp mina ’klickerkunskaper’. Så det började vi också lite smått med den här veckan, att lägga tassen på min hand kunde Jenna visserligen redan men jag insåg snabbt att jag förut bara har använt höger hand och hon höger tass . Så först ska jag försöka lära henne, höger hand = höger tass och vänster hand = vänster tass. Än så länge har hon förstått att hon ska använda olika tassar men hon har inte kopplat ihop det med vilken hand jag håller fram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...