Hundtränaren 2009

Fick boken Hundtränaren i julklapp, en jättebra bok där kan ska skriva om sin träning. Hoppas att skriva om våran träning varje vecka ska hjälpa mig att träna mer regelbundet. Har bestämt mig förr att fokusera på ett beteende i taget för att försöka komma framåt, sen kommer vi så klart träna på andra saker också under tiden, och bestämde mig för att börja med att träna in backa. Känns som ett bra beteende i början då jag inte har någon särskilt användning av det dessutom började jag träna backa förra året och då gick det ganska bra. Målet så här i början är att hon ska backa flera steg tills jag ger fri-signal. Ska försöka nå detta innan månaden är slut. Det långsiktiga målet är sen att hon ska backa både rakt och med jämn fart både inomhus och utomhus.

Första veckan blev det inte alls lika mycket träning som jag hade tänkt, men jag har börjat ha det som rutin att vi tränar ett pass varje kväll i köket efter Jenna varit ute, då är hon alltid pigg och sugen på träning. Backaträningen började bra men vi körde fast ganska snabbt. Hon tar ett ordentligt steg bakåt sen stannar hon och väntar på k/b. Om hon inte får det provar hon sitt sen ligg och sen ger hon upp.

Andra veckan började bättre, jag använde medwrust som belöning och då började det gå bättre och jag lyckades få henne ta flera steg bakåt. Jag provade nästa dag med ost som belöning men då funkade det inte alls lika bra och det gjorde att träningslusten försvann lite. Sen på lördagen var vi ute och tränade inkallning och med leverpastej på tub som belöning och då blev det faktiskt att hon backade flera steg men jag var så inne i att vi skulle träna inkallning att jag inte tänkte på att k/b innan det var för sent. Visserligen tror jag hon trodde att jag ville att hon skulle sätta sig ner men hon inte ville för det var för kallt men det hade varit ett ypperligt tillfälle att belöna. Jag tränade lite mer på backa innan vi gick in och lyckades få några repitioner med ett steg bakåt. Provade på söndagen med ost som belöning och nu tog hon två steg bakåt, insåg att jag nog har haft dålig timing och klickat när hon redan har stannat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...