Päls är värre än kött

Ett vanligt argument för de som är för eller använder päls är "jamen du/jag äter ju kött," som att det skulle försvara användandet av päls.

Jag är ju som bekant vegetarian och äter såleda inte kött längre men jag var köttätare de första 20 åren av mitt liv men jag har aldrig tyckt att päls är okej. Att äta kött är något som de flesta lär sig att man "ska göra" från det att vi är små, det är helt enkelt normen i vårat samhälle och många tror fortfarande att kroppen måste ha kött för att fungera och må bra och att vegetarianer måste äta massa tillskott och vitaminer. Och det finns mycket som kroppen behöver i kött dock finns alla dessa ämnen i andra råvaror och med lite kunskap är det relativt lätt att få i sig allt man behöver med vegetarisk kost.

Men päls har i dagens samhälle inte nån annan funktion än att se "snyggt" ut, även om de i artikeln jag länkade till i gårdagens inlägg kommer med nåt dravel om att "Jag tror det är en urinstinkt. Som på stenåldern, man vill ha en päls omkring sig som skydd."

Det är nog ett av de löjligare argumenten jag hört, förr i tiden behövde man päls som skydd mot kylan, för att överleva, och man tog reda på hela djuret: kött, skinn, päls etc. Idag föds djur upp (i bur) och slaktas sen endast för pälsens skull, det har inte att göra med nåt annat än ren och skär fåfänga. Och tydligen tycker vissa personer att deras fåfänga går före allt annat. Jag kan acceptera dagens köttätande samhälle, men jag har och kommer aldrig acceptera användandet av päls!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...