Fågel, fisk eller mittemellan?

En vanlig fråga när jag berättar att jag är vegetarian är “men du äter väl fisk?” Lite konstig fråga kan jag tycka men ännu underligare är när folk följer upp med frågan “äter du kyckling då?”

Nej, är man vegetarian äter man inte fisk och absolut inte kyckling. Inte skaldjur heller för den delen. Finns ju vissa som kallar sig demi-vegetarian och som äter fisk men jag tycker det är en väldigt underlig benämning, icke köttätare passar bättre. Är man vegetarian äter man inte djur, och jo fiskar och räkor är faktiskt också djur.



 

Lakto-ovo-vegetarian äter både ägg och mjölkprodukter, det är oftast detta som folk menar när de säger vegetarian.

Vegan
äter ingenting från djurriket och många använder inga animaliska produkter överhuvudtaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...