Odell vill förbjuda kamphundar

Kommunminister Mats Odell (KD) vill förbjuda så kallade kamphundar.
De farliga hundarna borde först förbjudas i flerfamiljshus men på sikt i hela samhället, menar Odell.
– De här hundarna är framavlade för att slåss. De är potentiella vapen.
Mats Odell säger att idén kom när han besökte miljonprogramsområden där farliga hundar är ett stort problem.
– Det här är farliga hundar som är skrämmande för andra. De finns i parker och kring dagis. Oftast attackerar de andra hundar men de kan också gå på barn och vuxna

Here wo go again. Hur många gånger den än påpekas att det inte är ett rasproblem utan ett ägarproblem återkommer detta prat om rasförbjud hela tiden. Vilka raser Odell tycker vi ska förbjuda står det inget om i artikeln men de raser som nyligen blev förbjudna i Danmark är

* Pitbullterrier
* Amerikansk Staffordshire terrier
* Tosa
* Amerikansk bulldogg
* Fila brasileiro
* Dogo argentino
* Boerboel
* Kangal
* Centralasiatisk ovtjarka
* Kaukasisk ovtjarka
* Sydrysk ovtjarka
* Tornjak
* Sarplaninac

Jag har ingen personlig erfarenhet av de flesta av dessa raser, Pitbull tillexempel är en ganska ovanlig ras i Sverige (och ej erkänd av SKK) trots kvällstidningarnas envetna påståenden om pitbull som är inblandade i attacker. Det verkar av nån anledning vara populärt att kalla blandraser för just pitbull.

Men av de amstaff som jag träffat har jag aldrig stött på nån som visat aggressivitet mot männsikor, tvärtom har de flesta varit väldigt sociala och glada i människor. För bara några månader sen fick jag sällskap av två amstaff på bussen som hoppade upp i sätet och gav mig riktigt härliga pussar.

Om nu ett sånt här förbud skulle införas i Sverige, vad tror ni följderna blir då. Bara för att nåt är olagligt betyder inte att det inte sker så det kommer säkert finnas folk som har dessa raser eller blandningar med dessa raser ändå. Och hur har de tänkt sig kunna identifiera vilka raser som finns i en blandrashund. Mest troligt är väl att dessa som är ute efter en häftig hund eller ett “vapen” helt enkelt kommer skaffa andra raser istället, de flesta raser/hundar kan bli farliga i fel händer.

Att försöka fixa ett ägarproblem genom att förbjuda vissa raser är som att sopa smutsen under mattan, problemen kommer kvarstå fast med andra raser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...