20 december - Julkakor

vegomums.com finns det massa tips och ideer för ett vegetariskt julbord. Det finns allt från kakor och tårtor till varmrätter. Själv tycker jag dessa chokladdoppade kokoskakor med nötter låter himlans gott.

Antal portioner
ca 50 st

Ingredienser

2 dl (ca 125 g) hasselnötskärnor
50 g margarin eller smör (ev mjölkfritt)
3 ägg 1
1/2 dl socker
200 g (5-6 dl) kokosflingor
ca 100 g blockchoklad (mörk eller ljus) (ev mjölkfri)

Gör så här: Värm ugnen till 175 grader.
Hacka nötterna mycket fint, för hand eller i matberedare. Smält fettet.
Rör ihop ägg och socker i en skål. Blanda i kokos, nötter och fett. Låt smeten stå minst 10 minuter.
Lägg smeten med två små skedar i toppiga klickar på två plåtar, med bakplåtspapper eller smorda. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter.
Lossa kakorna från plåten innan de kallnat.
Smält blockchokladen i vattenbad och doppa nedre delen av de kalla kakorna däri. Ställ dem på bakplåtspapper att stelna.

Kakorna bör frysas om de ska sparas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...