Aha upplevelse – belöningar

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg hade jag några aha-upplevelser när jag läste i Lydnadsträning i teori och praktik. En sak som verkligen fångade min uppmärksamhet var om vilka belöningar jag använder eller snarare inte använder. Skrev om detta för några månader sen att jag kommit till insikt att jag ofta hade för dålig belöningskvalitet och har sen dess börjat använda bättre belöningar, eller med andra ord godare godis när vi tränar något nytt.

Däremot består fortfarande mina belöningar till 99 % utav godis. Jag vet ju mycket väl att man ska försöka hitta så många olika förstärkningar som möjligt och Jenna brukar, busfrö som hon är, älska att leka men jag har alltid tyckt att det är svårt att belöna henne med lek. Därför kände jag mig träffad när jag läste i kapitel 17 om att ”undvika att använda bra förstärkare för att hunden blir för vild”, vilket är precis det som jag har gjort. Känns ganska dumt egentligen att inte använda riktigt bra belöningar som man har tillgång till, anledningen har helt enkelt varit att Jenna blir så uppspelt och får då svårt att koncentrera sig och blir väldigt stressad när belöningen är ”för” bra.

Ta det här med dragkamp till exempel, Jenna fullkomligt älskar att ha dragkamp och hon kan titt som tätt komma bärandes på en ‘leksak’, leksaken kan i bästa fall vara en riktig leksak och i värsta fall ett klädesplagg som t.ex. en vante som en besökare har lagt i nåbar höjd (och nåbar höjd kan vara högt när man har en grand danois.) Men jag har som sagt undvikit att använda dragkamp som belöning eller snarare undvikit att leka så mycket dragkamp överhuvudtaget faktiskt. Mest för att Jenna tycker det är så roligt och då inte gärna vill släppa ‘leksaken’ och titt som tätt springer iväg med den för ett litet ärevarv (vilket kan ske både inne och ute trots mattes påståenden om att man inte får springa inomhus). Det mest logiska vore här så klart att helt enkelt träna Jenna på att komma tillbaka med leksaken och släppa den på kommando, så nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat göra just detta.

Som bekant hade jag redan börjat lite smått på att lära in ett loss/tack-kommando som vi har tränat på inomhus med Jennas filt som leksak. Men för några veckor sedan köpte jag en ny kampleksak på Arken som Jenna direkt utsåg till sin nya favoritleksak. Så då bestämde jag mig för att börja träna tack/loss med den ute på gården. Nu har jag såpass tur att även om Jenna älskar leksaken så är hon villig att byta den mot något riktigt gott godis. Jag började med att belöna när hon släppte leksaken frivilligt och ibland belöna med godis och ibland belöna med mera dragkamp och hon har blivit duktigare på att ge mig leksaken mycket fortare än jag trodde hon skulle.

Hon har även börjat bli duktigare på att inte springa iväg med leksaken när hon får ”vinna” den, mycket av detta tror jag har med att göra att hon tycker det är roligare att ha dragkamp med mig än att busa med leksaken själv så här försöker jag för det mesta belöna med mera dragkamp.

Sen för några dagar sen när vi var ute på gården började jag först att träna på ”tack” och det gick så bra att jag bestämde mig för att det var dags att prova dragkamp som belöning när vi tränar något annat. Så vi fortsatte träna lite baklängesmarsch (även detta fick jag inspiration till när jag läste boken) och belönade ibland med godis och ibland med dragkamp och det funkade kanon, hon släppte direkt på mitt kommando och var sen direkt redo för en till repetition.

Så nu är jag väldigt inspirerad till att försöka hitta ännu flera belöningar som inte är godis. Hade tänkt börja med att köpa en ny boll då Jenna har lyckats ha sönder alla de hon haft. Jag har använt boll förut till belöning när vi tränat inkallning och även här har jag haft problemet med att hon inte gärna kommer tillbaka med den och jag kan tänka mig att det blir lite svårare att träna men skam den som ger sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...