Belöningskvalitet

Första månaden av träning har inte varit nån större succé men jag har ändå fått en del insikter. Som jag redan har nämnt några gånger är jag och Jenna i stort behov av att gå en klickerkurs för att lära oss mer om klickerträning, men på grund av flera orsaker är det just nu inte möjligt så för tillfället får jag helt enkelt hämta min information från böcker och internet och försöka tillsätta det i praktiken så gott det går. Problemet är att hur mycket man än läser och förstår hur det ska gå till blir det en annan sak när man faktiskt ska göra det.

Ett bra exempel på detta är belöningskvalitet, har läst mycket om det och vet att det är viktigt eller snarare nödvändigt för lyckad träning. Jag har länge haft problem med att Jenna blir frustrerad och ger upp i träningen om hon gjort fel och inte fått k/b och jag har trott att hon behövt uthållighetsträning, vilket hon förmodligen gör också, och jag har försökt träna detta genom att sänka kriterierna och hålla en hög belöningsfrekvens men detta har funkat dåligt då vi inte kom framåt i träningen. Men nu har jag kommit fram till att det har varit för dålig belöningskvalitet som varit det största problemet. Har nu provat att använda riktigt god belöning som t.ex ostbågar och medwrust och istället för att ge upp när det blir fel provar hon nu ett annat beteende. Händer fortfarande ibland att hon blir frustrerad och då är det helt klart mitt fel som inte lyckats förmedla vad jag vill och gått för fort fram i träningen och vi behöver helt klart jobba på uthållighet och att hon ska lära sig att fortsätta med samma beteende och inte försöka med ett nytt, men det känns ändå som vi har gjort framsteg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...