Hundtokigs julkalender: 1 december – Stå

December är här och nu verkar det poppa upp diverse julkalendrar lite överallt. Själv har jag inte följt nån kalender på vare sig tv, radio eller någon annanstans på flera år, tror inte jag såg ett enda avsnitt av förra årets julkalender. Och jag har faktiskt saknat spänningen med en kalender lite, det hör till julen helt enkelt. Så i år har jag gjort en egen version av en julkalender för mig själv och Jenna så klart, varje dag ska jag öppna en ‘lucka’ och där står det nånting som vi ska träna på under dagen. En del är sånt vi har tränat på förut men även en del nya tricks som vi ska jobba på, detta kommer förhoppningsvis även resultera i att jag kommer igång med lite mer regelbunden träning. Och i kalenderns första lucka står det kort och gott Stå.

Förutom till uställning har jag har jag knappt tränat in ett ordentligt stå förut. Den främsta anledningen är att jag har svårt att sätta ett tydlig kriterie för just när jag ska k/b. Det jag har provat förut är att helt enkelt belöna när hon står men då verkar hon inte förstå vad exakt det är hon ska göra.

Jag har läst på lite olika bloggar om att man kan lära in ett hopp-stå alltså att hunden ska göra ett litet hopp och få k/b när båda framtassarna slår i marken. Så som jag har fattat det är det något som brukar användas till ställande i lydnad men det borde ju kunna funka på vanligt stå också, så länge jag inte använder samma kommando som i utställningsringen vill säga Känns som det skulle göra det hela mycket enklare när det kommer till kriterierna så idag testade jag mig lite fram om hur jag skulle kunna träna in det. Jag provade att leka lite med henne och k/b när hon gjorde nåt litet hopp självmant men hon var så engagerad i leken att hon inte verkade förstå vad hon blev belönad för, men detta är helt klart något vi ska jobba vidare på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...