2 December - Krypa

När jag och Jenna gick våran första allmänlydnadskurs på brukshundklubben år 2006 skulle alla lära in ett valfritt moment som vi sen skulle visa på kursavslutningen. Jag valde att försöka lära Jenna att krypa och det gick väl hyfsat, men sen kursen tror jag vi har tränat på det en gång. Då tränade jag in det genom att locka med godis och hade då inga planer på hur jag skulle jobba bort den hjälpen. Vet att jag testade nån gång att locka med target istället men det funkade inge vidare.

Så idag bestämde jag mig för att locka med mgodis men se till att ta bort det efter 2-3 repetioner. Det lät som en ganska enkel teknik med det gav inte önskat resultat, när jag tog bort godiset började hon testa massa andra saker, bland annat att krypa baklänges. Jag provade då att locka utan godis och det funkade en gång, tills hon insåg att jag inte hade nåt godis vill säga. Så till slut tog jag fram godis igen, fast att jag hade bestämt innan att jag inte skulle göra det men så fort jag tog bort det igen blev det samma sak.

Även om det inte var en särskild lyckad träning idag var det intressant och lörorikt. Att använda godis för att locka gjorde verkligen att Jenna bara fokuserade på godiset och efteråt verkade hon inte alls ha förstått exakt vad det var hon blev belönad för och jag lyckades inte få henne att krypa framåt nån gång utan att locka. Sånt har jag ju läst om och hur båda hunden och ägaren kan bli lätt beroende av hjälper och det är svårt att träna bort dem, men det var nog nyttigt att se det i praktiken. Funderar på om jag ska försöka shejpa fram ett kryp men vet inte riktigt hur det skulle gå till, omöjligt är det knappast men samtidigt kan det nog vara nyttigt att lära sig hur man bäst kan använda hjälper och framförallt träna bort dem. Hur som helst så skippar jag att locka med godis nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Välkommen, jag heter Elin och är 24 år, hundtokig, vegetarian, feminist, känslosam, datanörd, miljöpartist. Jag är matte till världens bästa hund, en grand danois tik som heter Jenna.

Detta är min lilla plats i cybervärlden att ventilera mina åsikter och tankar som annarsalldeles för ofta går osagda.


RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...